Kes meist ei sooviks kuuluda tugevasse ettevõttesse, olla osa edust ja õnnestumistest? Uuringud näitavad, et tarbitakse ja usaldatakse tuntud kaubamärke ja pigem usaldatakse oma raha neile kui mitte tuntud ettevõtetele. Mis tähendab, et bränd kui ettevõtte tunduse mõõdik, toob ettevõttele enam tulu, soovitusi ja loob kindlustunnet töötajatele.
Kuidas siis luua tuntud kaubamärki ja ehitada üles ettevõtte brändi? See on teadlik kulutuste ja tegevusteplaneerimise protsess, milles tuleb olla järjekindel, eristuda konkurentidest ja luua püsivat väärtust tarbijaskonnale.
Et paremini mõista brändi tähendust, siis kokkuvõtvalt saab seda defineerida, kui tarbijate peas tekkiv assotsiatsioon mõeldes teatud teenuse või toote tarbimisele. Seda iseloomustavad kättesaadavus, kuju, värv, pakend, koduleht ja sotsiaalne kuvand, reklaamid ja sõnumite sisu, teenindus jne.
Alljärgnevalt on toodud sammud eduka brändi loomiseks.
Mõtle välja, kes on sinu toote või teenuse tarbija, tea millised on tema valupunktid ja vastavalt sellele koosta oma sõnumid. Sõnasta enda jaoks võimlikult täpselt kliendi olemus, kus ta asub, mida tarbib, kus on tema liikumistrajektoor.
Nt: õpilased, kes elavad välismaal, kodus töötavad emad, golfi armastav tegevjuht jne
Eesmärk on ennast nendega samastada ja sellest tulenevalt oma sõnum luua. Tulemusena tarbivad nad sinu loodud sisu, loevad ja klikivad su reklaamidel ja annavad sulle oma emaili, et edaspidi kasulikku informatsiooni saada.
Brändi ehitamise seisukohast on see väga vajalik, sest nii suudad oma tegevustes olla keskendunud ja alati kindlat suunda hoida, see muudab ka kogu edasise protsessi sinu jaoks lihtsamaks ja selgemaks.
Mõtle, mis on Su tegevuste suurem sõnum, eesmärk, väärtus, mis tarbijale luuakse. Sellega määrad ära oma eksisteerimise vajalikkuse. Kui see on paigas, siis see loob tagala, mille saad alati toetuda ja enda jaoks põhjendada olemise olulisust.
Lisaks annab eesmärgi teadmine Sulle tegutsemistuhina ja kirglikkuse töö vastu.
Peab ka arvestama, et eesmärgini liikumisel suhestub kliendi teadvuses tervikpilt visuaalsest ja materiaalsest poolest Sinu brändiga – see kas siis toetab seda või ei – sõnumid, tähtaegadest kinnipidamine, personaalsus jne.
Tegevuste ja sõnumite järjepidevusega lood sa enda ümber kuulajaskonda, kes kasvab, kui Sinu pühendumus ja missioon nendega samastub. Lojaalsetel fännidel on võim Sind viia täiesti uuele tasemele oma ettevõtmisega.
Teadlikult peab arvestama ka eesmärgi saavutamisel, et brändi teadlikkust kliendi teadvuses mõjutavad mitmed tegurid nagu klienditeenindus, tähtaegadest kinnipidamine, personaalsus jne.
On oluline, et Sa tead, kellega Sa turul konkureerid, sest see aitab Sul neist eristuda. Kaardista enda jaoks turg, õpi tundma nende sõnumeid, nende opereerimist turul ja piirkondi, kus nad tegutsevad. Kaardista enda jaoks nende toote/teenuse ampluaa, otsi kanaleid, kus nad ennast reklaamivad, vaata sõnumeid, mida nad kasutavad ja võimalusel ka tihedust, kui tihti nad on pildil.
Nii saad sa tagasiside, kui nähtavad nad erinevates kanalites on, milline on nende toote, kas kliendid suhestuvad nendega: kirjutavad tagasisidesid, kommentaare kodulehele, sotsiaalmeediasse.
Määra ära, millisel kvaliteeditasemel sa oma toodet/teenust pakud. Kas pigem masstootmine või personaalsem lähenemine? Alguses oled ikka väike, aga millises suunas liigud? Mõlemal on omad plussid ja miinused.
Toote/teenuse kirjeldamisel too välja selle omadused ja kasud, mis selle unikaalseks muudavad. Mõtle, mis panevad kliendi sinu brändi ostma. Selle mõte on kliendile luua tegelikku väärtust, mis kasu ta reaalselt saab, kui Sinu toodet või teenust kasutab.
Nt: käsiautopesula Põhja-Tallinnas, trükikoda ka suurte tiraažide jaoks jne.
Need kaks võtavad visuaalselt kokku Sinu tegutsemise. On hea, kui näed suuremat pilti tulevikust, kuhu soovid jõuda ja arvestad brändi ja sõnumisse sisse oma kasvupotentsiaali. Kindlasti oskavad nõua anda professionaalsed kogemustega kujundusettevõtted, aga oluline on ka enda joaks määratleda ootused ja unikaalsus brändi visuaalses pooles, et tulemus hiljem maksimaalselt kasu tooks.
Tihti luuakse logo juurde ka identiteediraamat, kus kirjeldatakse ära logo kasutamise eeskirjad, värvid, fondid, kasutamine erinevatel pindadel, negatiiv jne.
Logo ja hüüdlause loomine on brändi ehitamisel kindlasti olulised, sest need käivad Sinuga kaasas kõijal, alates ettevõtte blanketist kodulehe ja reklaamideni välja.
Teades oma kuulajaskonda, saad määrata, milline on Sinu suhtlemisstiil nendega. Kas pigem vaoshoitud, stiilne, karge, konkreetse ja viisaks väljendusstiiliga või pigem nooruslik, lustakas, kõnekeelt kasutav. Läbi selle määratluse on Sul lihtsam samastuda oma kuulajaskonnaga ja oma sõnumeid jälgima panna.
Brändi tutvustava sõnumi loomine aitab Sinu klientidel paremini hoomata, millega Sa tegeled, kelle jaoks sa seda teed ja millist kasu nad sellest saavad. Läbi sõnumi on võimalik luua emotsionaalne side oma kuulajaskonnaga. Sõnumit luues hoia see selge ja lihtsana, et arusaamine oleks ühene ja kiire. Pea siinkohal ka meeles, et kõige olulisem ei ole mitte toote kirjeldamine, vaid millist kasu see loob tarbijale.
Vali oma sõnumite edastamiseks kanalid ja kasuta neid järjepidevalt. Usalduse ja lojaalsuse brändiga suudad Sa tekitada vaid siis, kui oled pidevalt ja äratuntavalt pildis. Jää iseendaks ja truuks valitud stiilile, kuulajaskonna kasvatamine on järjepidev töö ja usu, kui teed oma tööd südamega ja innustusega, siis saad ka magusaid vilju maitsta.
Brändi uuendamist võetakse ikka aegajalt ette, kas siis ettevõtte omanikeringiga seonduvalt, ühinemistega, ettevõtte vanusest või muudest muutujatest tingituna. Kindlasti kujutab see endast riski, kuidas tarbijad uue omaks võtavad, kuid piisava teavitustöö ja kvaliteedi säilitamisega, tähendab see pigem ressursi kasutamist, mis teadliku toimetamise juures suudab lisaks lojaalsete klientide säilitamisele ka uut turgu juurde võita.
Kokkuvõtlikult võib öelda, et brändi ehitamine vajab loomingulist ja läbimõeldud lähenemist. On oluline tegeleda kõigi ülalpool toodud punktidega ja põhjalikult, sest see annab sulle toetuspunktid edasisel arenguteel. Keskenduda tuleb väärtuse pakkumisele, tundes oma klienti ning olles talle äratuntav ja kättesaadav, selliselt on võimalik mägesid vallutada. Kliendid hoolivad ettevõtetest, kes neist hoolivad ja tulemusena võidavad kõik.