Me kõik teame, et meie ettevõtmise edukus ja tulemused on otseselt seotud nähtavuse ja usaldusega huvigruppides. Sul võib olla maailma parim toode või teenus, aga kui see teadmine ei jõua sihtgrupini, siis ei ole sellest kasu ei sulle ega ka ühiskonnale ning siinkohal tulebki mängu turunduse olulisus!

Tähtis on mainida, et turundus ei ole ainult turundusosakonna pärusmaa. Kõige olulisem turundaja on ettevõtte juht, kes oma mõttemaailma, filosoofia ja visiooniga annab kogu ettevõtmisele ühtse sihi. Ning turundajad on kõik ettevõtte töötajad, sest nemad annavad tootele ja teenusele “näo”. Turundaja enda roll on olla see, kes genereerib ideid, ühtlustab sõnumid, loob võimalused ja aitab need ellu viia.

Turunduse eesmärk on viia toote kasu õige tarbijani

Oma olemuselt oleme kõik egokesksed, armastame seda, mis on konkreetselt seotud meie isikuga ning kattub meie huvide ja eelistustega – kellele meeldib grillida, kes armastab betoonmaju, kes eelistab puuvillaseid riideid jne. Just selliste püsivate ja ajutiste huvide, heas mõttes, „ärakasutamine“ ongi turundaja kõige tähtsam roll. Genereerides sõnumeid ja edastades need õigele huvigrupile, on võimalik oma toodet või teenust edukalt müüa.

Tänapäeval elame suures infomüras, kus inimestel on tekkinud reklaamipimedus ja reklaamide mittenägemiseks kasutatakse reklaamiblokeerijaid.
Kõlab küll vastandlikult, aga siinkohas tuleb mängu turundaja järjekindlus! Stabiilseks kasvamiseks tuleb ettevõttel järjepidevalt panustada ja arenenda. Võib tunduda küll tüütu kordamisena, aga inimeste teadvusesse jõudmiseks ja seal püsimiseks tuleb olla alati pildis … sest reklaam töötab ka alateadlikult!

Kasutada ja katsetada tuleb erinevaid kommunikatsioonikanaleid: sotsiaalmeedia, linnapilt, ajakirjandus, veeb jne ja sealt leida üles oma klient. Oluline on pöörata tähelepanu, et eri müügikanalites ilmuvad sõnumid ja visuaalid on ühtselt ning järjepidevalt sinuga seostatavad. Korra vilksatades võid saavutada hetkeks tähelepanu, aga püsiva tulu ja kaubamärgi ülesehitamiseks on vajalik järjepidev töö ja bränding.

Digiturundus on tulnud, et jääda ja domineerida

Teame tänavareklaame, ajalehe ja ajakirjareklaame ning teisi nö klassikalisi reklaamikanaleid. Kui sõnum on õige, tuleb selle tulemusena müük ning saame mõõta mingil määral selle kasumlikkust, kõrvutades reklaami investeeritud raha ning läbimüügi tõusu/langust pärast kampaaniat. Samas on klassikaliste reklaamikanalitega väga keeruline jälgida, milline neist, kus kohas ja millise sõnumiga just kõige paremini mõjus ning puudub faktipõhine võimalus reklaame ja reklaamikulu optimeerida.

Hoopis vastupidine võimalus on digiturundusega. See töötab paljuski nähtamatult ning tänu väga täpsetele jälgimisvõimalustele annab see turundajale suurepärase tööriista saamaks ülevaadet kliendikäitumisest digikanalites ning optimeerimaks reklaame ja reklaamikulusid.

Turundaja saab digikanalites suurepäraselt ära kasutada klientide huvidepõhist reklaamisihtimist, turunduse automatiseerimist ning vajadusepõhiselt „ühe nupu vajutusega“ reklaame käivitada ja peatada. Kanalitena on kindlasti kõige olulisemal kohal kaks digimaailma giganti: Facebook ja Google ning seda otsingukanalina ning bänner- ja taasturundusreklaamidena.

Paljud ettevõtjad ja isegi ka turundajad ei teadvusta veel digiturunduse tegelikku kasu ja ei oska ka selle võimalusi maksimaalselt ära kasutada. Positiivse külje pealt võib seal seetõttu paljude jaoks peituda suur kasvupotentsiaal. Unustada ei tohi ka, et online maailm ja digiturundus on paljuski alles oma kasvuteekonna alguses ning seal peituvat müügi- ja võimaluste potentsiaali ei oska enamus ettegi kujutada.

Digiturundust tuleb teha õigesti

Ettevõtetele pakutakse tihti ühekordseid reklaamikampaaniaid ja masspostitusi, süvenemata, kas toodet või teenust pakkuva ettevõtte klienditeekond seda kampaaniat üldse toetab ja on võimeline maksimaalselt ära kasutama?

Eks kindlasti, kui tõuseb nähtavus, siis tuleb ka müüki, aga ilma korraliku müügitunnelita jäetakse tarbijale halb ostukogemus ja ettevõtte seisukohalt palju „raha lauale“. Seega, et tohi segi ajada ühekordset reklaamikampaaniat korrektselt välja ehitatud ning loogiliselt ja automaatselt töötava müügitunneliga.

Siinkohal tooksimegi välja olulised märksõnad kaasaegses turunduses: müügitunnel, järjepidevad tegevused ja automatiseerimine.

Mis asi on müügitunnel

Müügitunnel tähendab kliendi teekonda esmasest kokkupuutepunktist brändi või pakkumisega kuni ostu sooritamiseni välja, ning parimal juhul veel ka lojaalseks püsikliendiks saamiseni. See tähendab, et kogu müügimaterjal, alates reklaamidest kuni kliendisuhtluse ja mugava ostukogemuseni, peab toetama kliendi vajaduste täitmist ehk siis olema huviäratav, vastama tema küsimustele, hajutama kõik kahtlused ning pakkuma talle soovitud lahenduse. Loe müügitunnelist lähemalt siit.

Statistiliselt on öeldud, et kliendil on vaja keskmiselt 7 kokkupuutepunkti toote või teenusega, et veenda teda ostma, seega on väga oluline teha jätkutegevusi. Siia alla kuulub näiteks taasturundus, mis tähendab, et näitad kodulehte külastanud inimesele oma toote või teenuse reklaame teistes veebiportaalides. Suurimad neist: Google Ads ja Facebook’i bännerreklaamivõrgustikud katavad pea 90% enimkasutatud veebilehtedest.

Taasturundust on võimalik ajada väga peeneks, näidates erineva sisuga reklaame, sõltuvalt kliendi käitumisest sinu kodulehel. Läbi taolise teadliku tegevuse saab reklaamikulusid märgatavalt vähendada. Samuti tuleb koguda potentsiaalsete klientide kontakte, pakkudes siis kas tasuta või madalama hinnaklassi tooteid ja siis hiljem läbi e-maili turunduse luua kliendile väärtust ja usaldust.

Järjepidevus

Tihti tehakse viga, kus püsivate turundustegevustega on juba korralik kliendibaas ja maine loodud, siis otsustatakse nende „aja- ja ressursimahukate“ korduvate turundustegevuste mahtu vähendada, sest läheb ju niigi hästi. Enamasti on see aga viga, sest paigalseis on tagasiminek. Lõpetades panustamise ja optimeerimise, kaotad raha ning konkurendid libisevad eest või tulevad järgi. Kui sa pole enam pildil, lähed ka kliendil meelest. Siin on hea näide Coca-Cola, kes kulutab astronoomilisi summasid reklaamile, kuigi võiksime ju mõelda, et neil pole vaja seda teha, sest kõik ju niigi teavad Coca-Colat. Aga sellepärast me teamegi, et nad on reklaamide näol kogu aeg meie ümber ja teadvuses – ja nagu näha, tasub see ära! Väikeettevõte ei saa ennast nendega võrrelda ning peab oma reklaami ja arenduse kulusid oluliselt hoolikamalt planeerima, aga eks iga suurettevõte oli kunagi väike.

Turunduse automatiseerimine

Sajand tagasi oli Henry Fordi missiooniks viia autod massidesse ja seetõttu oli vaja lihtsustada ning automatiseerida protsesse, et tuua koostamise ehk töö hind alla, sama kehtib tänapäeval.
Oluline ei ole mitte palju tööd teha, vaid seda minimiseerida, sealjuures maksimaalselt väärtust pakkudes. Tänapäeval on meie kõigi jaoks kättesaadavad süsteemid ja programmid, mis võimaldavad turundustegevusi, tellimuste käsitlemist, kliendisuhtlust jne lihtsustada ja automatiseerida. Oluline on need süsteemid omavahel tööle panna.

Hästitoimivaid süsteeme ei ehitata üleöö, aga kui see on kord tehtud, töötab see ise, vähendades või elimineerides täielikult püsiva tööjõuvajaduse teatud töölõikudes. Turunduse automatiseerimise puhul tehakse 90% tööd ära nö kulisside taga, ning klient näeb ainult lõpptulemust: toodet, reklaami, e-kirju jne.

Nagu ka varasemalt mainitud, siis digiturunduses on võimalik iga liigutust ja selle efektiivsust jälgida ning selle põhjal tegevusi optimeerida – sa näed täpselt, milline sõnum, pilt või müügikanal mõjub tulemustele hästi. Kas saadetud e-mail või Facebooki reklaam tõi e-poest müüki või mitte ning saadud info põhjal saad elimineerida selle, mis ei tööta.

Kokkuvõtlikult tähendab turundamine püsivat, teadlikku ning plaanipärast tegevust, et luua vundament, mille abil saab ettevõte toimida ja edasi areneda!

Mari-Liis ja Taavi Tenno
TENFOR Marketing
Turundusstrateegiad, nõustamine ja teostus