Tarbime digitaalmeediat ühe enam ja vaatamata sellele, et isegi kui oleme oma meediatarbimise valikud kitsendanud spetsiifilisteks ja teemapõhisteks, siis tundub, et reklaamist (makstud) ei saa kuidagi üle ega ümber. Puutume sellega kokku uudiseid lugedes, internetis otsinguid tehes ja sotsiaalmeedias. See ei ole iseenesest halb, sest vastutustundliku turunduse sisuks on viia õige toode seda otsiva tarbijani. Me ei soovi keegi nö pähemäärimist, aga kui meil päriselt on teatud toodete ja teenuste järgi vajadus ja huvi, siis soovime, et jõuaksime vajaliku informatsioonini võimalikult lihtsalt ja kiiresti.  Seetõttu on väga oluline, et turul oleks teadmine olemas.

Kõik, kes turundusega kokku puutuvad, soovivad õigetes kanalites levitada sõnumeid, mis tarbijat (otsijat) kõnetavad. Tarbijaid on väga erinevad, sõltuvalt vanusest, haridusest, isiklikust arengust, eluetapist jne on ka vajadused erinevad. Õigel ajal tuleb leida müüja poolt üles vajadus ja tarbija poolt pakkuja.

Digitaalmeedia pakub mitmeid võimalusi, mida turundajad saavad kastuda õige kliendi leidmiseks. Igal kanalil on oma spetsiifika ja tarbijaskond, mis võivad ka kattuda, kuid siis ongi turundajate ülesanne selgeks teha, kus nende toodet enim otsitakse.

Digitaalmeedia võimalused:

Makstud reklaam (bännerid) – pildipõhised reklaamid, mis ilmuvad veebilehtede üla-, ala- või küljeosas. Nad võivad erineda suuruse, disaini ja funktsiooni poolest. Enamjaolt tehakse bännerreklaame uudisportaalides, blogides ja teemapõhistes veebides. Bännereid saab osta otse portaali haldajate käest, aga võimalus on ise reklaam ka Google Display Networkis käivitada. Siis ilmuvad reklaamid erinevates teemakohastes portaalides, kui portaali omanik on külalisbännerite avaldamiseks loa andnud. Google Display reklaamide kasutamiseks peab alustama Googel Adwordsi kasutamist.

E-maili reklaam – selle valiku kasutamiseks peavad Sul olemas olema emailid, millele reklaami saata. Tegemist on tohi olla spämmiga ehk Sul peab olema luba emailile sõnumeid ja reklaami saata. Tänapäeval osatakse seda kanalit suhteliselt hästi kasutada, sest sõnumid, mida saadetakse on sisukad ja huvigrupile olulised. Sõnumite juurde saab lisada ka reklaamsõnumeid uute toodete, lähenevate sündmuste jm olulise kohta.

Otsingumootorite optimeerimine (SEO) – tegemist on oma kodulehekülje või teatud kodulehe lehe otsingumootoritele sobivaks muutmine nii, et see tuleks mitte makstud otsingutulemustes kõrgemal positsioonil välja. Oluline on olla esimeste väljatulevate tulemuste seas, sest enamasti ei vaata keegi Googles kaugemale kui teine lehekülg.  Otsingumootoristes esimeste seas väljatulekut on võimalik ka makstud reklaamiga forsseerida, kastuades sellesk Google Adwordsi (Pay Per Click – PPC).

Sotsiaalmeedia – võimalik mitmeid erinevaid platvorme (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest jne) kasutada ning seal erineva suuruse, väljanägemise ja funktsiooniga reklaame rakendada. Näiteks lihtsamad sõnumid aktuaalsetel teemadel, jagamismängud, kujundatud sõnumid kuni videoteni välja. Olenevalt sotsiaalmeedia platvormist tuleks läbi mõelda sõnumite sisu – kui Facebook on pigem naljakas ja lõbus, siis LinkedIN on professionaalsemale tarbijale.

Kuidas jõuda digitaalmeedias soovitud tulemusteni?

Enamjaolt on digitaalmeedias figureerimise eesmärkideks suurema nähtavuse saavutamine, huvigruppidega lähedasemaks saamine ja ettevõtte kättesaadavuse tagamine. Kuidas siis jõuda digitaalmeedias soovitud tulemusteni?

Keskenduma peaks neljale põhipunktile:

  • Ühenda digitaalmeedia teiste turundustegevustega. Oluline on turunduses terviklikult läheneda, teades oma sihtrühma ja tema suhtlemiskeelt, saab Temale sobivat kanalit kõige sobivamate sõnumitega kasutada. Erinevad kanalid toovad kaasa parema klientide sidumise, brändi nähtavuse ja võimaliku lisatulu. Tee plaan ja järgi seda.
  • Võimalus jagada kogemusi ja teadmisi vahetumalt . Oma brändi ümber on võimalik luua haarav lugu, mida kliendid jälgida ja jagada soovivad. Oluline on leida ka kliendi probleemikohad ja oma informatsiooniga pakkuda kiiremaid, asjakohasemaid ja kvaliteetsemaid lahendusi.
  • Digitaalmeediat tarbitakse mobiiltelefonides. Üha enam puututakse digitaalmeediaga kokku mobiiltelefonides, mistõttu on Sinul, kui informatsiooni jagajal, oluline, et see oleks tarbijale mugavalt kättesaadav ja kasutatav. Lisaks tasub väljatoomist, et Google tõstab mobiilisõbralikud leheküljed otsingutes kõrgemale positsioonile.
  • Digitaalmeedias on kõik tegevused koheselt mõõdetavad. Kasutada saab A/B testimist ja jälgida klientide käitumist. Kampaaniate, maandumislehtede ja veebilehte puhul on võimalik välja selgitada, millised sõnumid, nupud, asukohad jne kõige paremini töötavad. Klientidele saab pakkuda täpselt seda, mida nad ootavad. Mõõda tulemusi ja parenda.

Mida vältida:

  • Digitaalmeedias ei tohiks olla pealetükkiv, pigem peaks olema kaasav. Kliendimängude ja reklaamidega ei tohiks liiale minna, eelistatud on orgaaniline kasv. Jõuga kleintide võitmine võib olla pöördvõrdeline ja mõjuda kogu brändile negatiivselt.
  • Ei ole hea ainult oma ettevõtet reklaamida, rõhk peaks olema kliendil, et millist võitu ta Sinu toodete ja teenuste tarbimisest saab.
  • Sõnumid ei tohiks ilmuda katkendlikult. Kui Sinu ettevõtet või toodet tutvustav bänner ilmub kord aastas või postitad sotsiaalmeedias ühel päeval neli kirjet ja siis on kaks kuud vaikus, need ei ole head näited järjepidevusest. Pigem panna paika plaan, millal ja milliseid sõnumeid välja annad. Kui oled järjepidev, siis püsid Sa meele. Märkusena tasub meeles pidada, et oma stiilil ja väljanägemisel tuleks sarnast joont hoida, et tarbijal Sinuga seos tekiks.
  • Kirjavead ja kohatu keelekasutus. Ole korrektne ja väldi õigekirja vigu. Pidevad eksimused ei jäta ettevõttest head muljet.

 

Suurepäraste tulemuste saavutamiseks on oluline digitaalmeedia plaan koostada koos eesmärkide ja tegevustega. Tegevuste tulemusi mõõta ja analüüsida ning vastavalt tulemustele sõnumeid, väljanägemist parendada. Sina ise lood oma ettevõttele näo, annad talle omadused ja väljanägemise. Tee oma brändi kasvatamisel teadlikke ja järjepidevaid valikuid.

Loe ka: MIKS EDUKAD ETTEVÕTTED SEAVAD EESMÄRGID KOOS TURUNDAJATEGA?

Mari-Liis Tenno
Tenfor Invest OÜ kaasasutaja ja vastutav turunduskonsultant